TriplaVee Oy:n toimiala on virallisesti ”muualla luokittelematon huvi- ja virkistystoiminta”. Käytännössä yritys tuottaa yhteistyössä alueellisen ja valtakunnallisen verkoston kanssa palveluja, joita matkailualan yrittäjät, tapahtumajärjestäjät ja tietenkin kaikki kansalaiset voivat hyödyntää. Yhtiö on siten vapaa-aika- ja matkailupalveluja tuottava, mutta ei matkailualan yritys.
Makailupalvelut onkin käsite, jota on hyvä avata, koska se mielletään usein suppeasti majoitustarjontaan ja rajataan matkailualaan. Minun käsitykseni matkailupalveluista yrittäjänä ja matkailua edistävänä häärääjänä on huomattavasti laajempi. Lähestyn asiaa käytännönläheisesti esimerkkinä case Kannonkoski.
Pienen kunnan matkailuvetovoima perustuu kesäasukkaisiin, vesistöjen äärellä oleviin mökkikyliin, yksityisten vuokramökkeihin ja valtakunnalliseen nuorisokeskukseen. Vapaa-ajan asumisen ja lyhytaikaisen majoittumisen veto- ja pitovoiman kehittämiseksi ja matkailusesongin pidentämiseksi tarvitaan majoitustilojen lisäksi palveluja. Palveluja kehittämällä pienelläkin paikkakunnalla on mahdollisuus nousta isojen matkailutoimijoiden joukkoon. Vuokatti on rakentunut urheiluopiston ja laskettelurinteen muodostamasta liikuntakeskuksesta monipuoliseksi vetovoimaiseksi matkailualueeksi. Himos oli alkujaan laskettelukeskus, joka mm. moottorikelkkasafarien, golfin ja kesäfestareiden myötä kehittyi ympärivuotiseksi matkailukeskukseksi.
Kannonkoskella on vastaavat edellytykset kehittyä merkittäväksi matkailualueeksi. Palvelujen keskeinen voimavara on Nuorisokeskus Piispala, josta majoitustilojen lisäksi löytyvät mm. ruokala, rantasauna, uimahalli, kuntosali, jäähalli, liikuntasali, tekonurmihalli ja pieneläinkoti Pihka.
Öijänniemen kehittäminen vapaa-ajan asuntoalueena on matkailuelinkeinon edistämisessä tärkeä askel. Sen lisäksi Kannonkoskella on useita luontokohteita kuten Piispalan ja Isohiekan upeat hiekkarannat sekä reittejä maastopyöräilijöille ja jalan retkeileville. Kannonkosken tulee hyödyntää myös kansainvälisesti tunnettuja lähettiläitään, kuten Mikko Hirvosta. Teeriharjun moottoriradalla pitäisi joka vuosi järjestää kesä- ja talvikaudella kansallinen autourheilutapahtuma.
Alustat ovat tärkeitä, mutta palvelut ovat vielä tärkeämpiä. Reitit palvelevat aktiiveja, mutta aloitteleva retkeilijä, maastopyöräilijä ja vesistöjen käyttäjä kaipaa ohjattua toimintaa. Onkin tärkeää tuottaa ohjattuja laavu-, maastopyörä-, melonta- ja sublautailuretkiä. Kalastusmatkailuun kuuluu ohjattu uisteluretki ja saaliin valmistaminen kala-ateriaksi retken päätteeksi. Mökkiläisille tulee olla tarjolla polttopuita, mökkien kesä- ja talvikunnossapitoa, perinteisen maantietaksin ohella vaihtoehtoisesti venetaksi mökkirannasta kauppakeskukseen. Matkailupalvelujen tuottajat ovatkin reittien ja rakenteiden lisäarvon tuottajia, jotka mahdollistavat kunnan matkailuelinkeinon veto- ja pitovoiman.
Vapaa-ajan ja matkailun ydinpalvelujen ohella pitää matkailukohteiden, tässä tapauksessa Kannonkosken, palveluja tarkastella myös laajemmin. Kaupat, kahvilat, ravintolat, ruokapalvelut, apteekki, autokorjaamo, taksipalvelut, sähköauton latauspiste ja nykyaikaan kuuluva etätyötila ovat palveluja, jotka entisestään lisäävät matkailualueen veto- ja pitovoimaa. Arjen pitää rullata lomallakin.
TriplaVee Oy haastaakin kaikki Kannonkosken matkailupalveluyritykset kehittämään kunnan matkailubrändin tunnettuutta omalla panoksellaan. Jos kesäasukkaat ja matkailijat ovat asiakkaitasi, olet matkailupalvelun tuottaja. Kirjaa yrityksesi kunnan yrityspalvelujen uuteen tietokantaan ja liity matkailupalvelujen verkostoon.