Kuljettajan näkökulma KELA-kuljetuksiin

Taksiliikennettä, yrittäjiä ja kuljettajia, on arvosteltu KELA-kyytien toteutuksen huonosta laadusta. Tämän artikkelin tavoitteena on tuoda keskusteluun kuljettajan näkökulma.  Lisäksi on tarpeellista puolustaa terveyspalvelujen paikallista järjestämistä, ettei tilanne entisestään heikkene. Artikkeli ei tietenkään ole koko totuus, vaan alalla toimivan kuljettajayrittäjän arjen todellisuuden havaintoihin perustuva näkemys.

KELA-kuljetusten kilpailutusten seurauksena välityspalvelut ovat keskittyneet muutamalle valtakunnalliselle välityspalveluyritykselle, jotka sitoutuvat tarjoamaan kuljetuksia välityksessään olevien yritysten palveluina asiakkaille. Valtakunnallisilla välityspalveluyrityksillä ei ole omia takseja, eikä niillä ole määräysvaltaa kuljetuksia käytännössä ajaviin takseihin. Veronmaksajan näkökulmasta kilpailutus on johtanut edullisiin hintoihin verrattuna taksiliikenteen markkinahintoihin. Yrittäjien näkökulmasta hinnat on kilpailutettu sellaisiksi, että ne eivät useinkaan ole kannattavia palkatun henkilökunnan ajamina. Yrittäjät eivät tästä syystä välttämättä anna kaikille kuljettajille KELA-välitystä. Tämä johtaa palvelutarjonnan heikkenemiseen, eli autoja on liian vähän tarpeeseen nähden. Lisäksi kuljettajat valikoivat tarjottuja kyytejä, koska työskentelevät provisiopalkalla ja heillä on päätösvalta tarjottavien kyytien hyväksymiseen tai hylkäämiseen.

Oman palvelutuotannon osalta sahaan ehkä omaa oksaani, mutta olen hyvin huolissani Keski-Suomen hyvinvointialueen esityksestä usean kunnan sote-aseman eli terveyskeskusten lakkauttamisesta. Tilalle on tarjottu päivystäviä autoja ja maksimissaan puolen tunnin matkoja lähikuntien terveyskeskuksiin. Lakkauttamiset perustuvat taloudellisiin laskemiin, mutta niissä on kustannuspaikkaongelma.  KELA-palvelujen taksikustannukset eivät kirjaudu hyvinvointialueille. Jos kaikki KELA- ja SOTE-kuljetuskustannukset kirjattaisiin hyvinvointialueelle, hyvinvointialueiden palvelupisteiden taloudellinen tarkastelu saisi uuden ulottuvuuden.

Mikäli terveyspalvelujen keskuksia karsitaan, kuljetuksia tarvitaan enemmän, kuljetuspalvelujen matkat ja kestot sitovat takseja aikaisempaa pidemmiksi ajoiksi. Tämä johtaa kustannusten kasvuun ja taksien saatavuuden heikkenemiseen, koska autot ovat entistä pidempiä aikoja kiinni yksittäisissä kuljetuksissa. Kun takseja on jo nyt liian vähän ja hinnat on kilpailutettu kannattomiksi, niin asiakasnäkökulmasta kuljetuspalvelut eivät parane terveyspalvelujen keskuksia harventamalla.

Yrittäjänä ajan mielelläni entistä pidempiä KELA-kyytejä, mutta veronmaksajana toivon päättäjille kykyä nähdä kokonaisuuksia.

Matkailupalvelujen monimuotoisuus

TriplaVee Oy:n toimiala on virallisesti ”muualla luokittelematon huvi- ja virkistystoiminta”. Käytännössä yritys tuottaa yhteistyössä alueellisen ja valtakunnallisen verkoston kanssa palveluja, joita matkailualan yrittäjät, tapahtumajärjestäjät ja tietenkin kaikki kansalaiset voivat hyödyntää. Yhtiö on siten vapaa-aika- ja matkailupalveluja tuottava, mutta ei matkailualan yritys.

Makailupalvelut onkin käsite, jota on hyvä avata, koska se mielletään usein suppeasti majoitustarjontaan ja rajataan matkailualaan. Minun käsitykseni matkailupalveluista yrittäjänä ja matkailua edistävänä häärääjänä on huomattavasti laajempi. Lähestyn asiaa käytännönläheisesti esimerkkinä case Kannonkoski.

Pienen kunnan matkailuvetovoima perustuu kesäasukkaisiin, vesistöjen äärellä oleviin mökkikyliin, yksityisten vuokramökkeihin ja valtakunnalliseen nuorisokeskukseen. Vapaa-ajan asumisen ja lyhytaikaisen majoittumisen veto- ja pitovoiman kehittämiseksi ja matkailusesongin pidentämiseksi tarvitaan majoitustilojen lisäksi palveluja. Palveluja kehittämällä pienelläkin paikkakunnalla on mahdollisuus nousta isojen matkailutoimijoiden joukkoon. Vuokatti on rakentunut urheiluopiston ja laskettelurinteen muodostamasta liikuntakeskuksesta monipuoliseksi vetovoimaiseksi matkailualueeksi. Himos oli alkujaan laskettelukeskus, joka mm. moottorikelkkasafarien, golfin ja kesäfestareiden myötä kehittyi ympärivuotiseksi matkailukeskukseksi.

Kannonkoskella on vastaavat edellytykset kehittyä merkittäväksi matkailualueeksi. Palvelujen keskeinen voimavara on Nuorisokeskus Piispala, josta majoitustilojen lisäksi löytyvät mm. ruokala, rantasauna, uimahalli, kuntosali, jäähalli, liikuntasali, tekonurmihalli ja pieneläinkoti Pihka.

Öijänniemen kehittäminen vapaa-ajan asuntoalueena on matkailuelinkeinon edistämisessä tärkeä askel. Sen lisäksi Kannonkoskella on useita luontokohteita kuten Piispalan ja Isohiekan upeat hiekkarannat sekä reittejä maastopyöräilijöille ja jalan retkeileville. Kannonkosken tulee hyödyntää myös kansainvälisesti tunnettuja lähettiläitään, kuten Mikko Hirvosta. Teeriharjun moottoriradalla pitäisi joka vuosi järjestää kesä- ja talvikaudella kansallinen autourheilutapahtuma.

Alustat ovat tärkeitä, mutta palvelut ovat vielä tärkeämpiä. Reitit palvelevat aktiiveja, mutta aloitteleva retkeilijä, maastopyöräilijä ja vesistöjen käyttäjä kaipaa ohjattua toimintaa. Onkin tärkeää tuottaa ohjattuja laavu-, maastopyörä-, melonta- ja sublautailuretkiä. Kalastusmatkailuun kuuluu ohjattu uisteluretki ja saaliin valmistaminen kala-ateriaksi retken päätteeksi. Mökkiläisille tulee olla tarjolla polttopuita, mökkien kesä- ja talvikunnossapitoa, perinteisen maantietaksin ohella vaihtoehtoisesti venetaksi mökkirannasta kauppakeskukseen. Matkailupalvelujen tuottajat ovatkin reittien ja rakenteiden lisäarvon tuottajia, jotka mahdollistavat kunnan matkailuelinkeinon veto- ja pitovoiman.

Vapaa-ajan ja matkailun ydinpalvelujen ohella pitää matkailukohteiden, tässä tapauksessa Kannonkosken, palveluja tarkastella myös laajemmin. Kaupat, kahvilat, ravintolat, ruokapalvelut, apteekki, autokorjaamo, taksipalvelut, sähköauton latauspiste ja nykyaikaan kuuluva etätyötila ovat palveluja, jotka entisestään lisäävät matkailualueen veto- ja pitovoimaa. Arjen pitää rullata lomallakin.

TriplaVee Oy haastaakin kaikki Kannonkosken matkailupalveluyritykset kehittämään kunnan matkailubrändin tunnettuutta omalla panoksellaan. Jos kesäasukkaat ja matkailijat ovat asiakkaitasi, olet matkailupalvelun tuottaja. Kirjaa yrityksesi kunnan  yrityspalvelujen uuteen tietokantaan ja liity matkailupalvelujen verkostoon.

Tuplasta triplaksi

Tmi VeeVee Virtasen toiminta on päättynyt. TriplaVee Oy jatkaa toiminimen perinteisiä palveluja ja laajentaa toimintaa matkailun ja vapaa-ajan sektorilla.  TriplaVee Oy:n kotipaikka on Kannonkoski, mutta palveluja tuotetaan valtakunnallisesti. Sydän-Suomesta on hyvät kulkuyhteydet ja kohtuulliset etäisyydet Suomen joka kolkkaan.

TriplaVee Oy on yhden henkilön yritys, mutta palvelujen tuottamisessa on mukana moniammatillinen yritys- ja osaajaverkosto. TriplaVee Oy:n ensimmäinen lupaus on laadukas palvelu – se mitä luvataan, siitä pidetään kiinni ja se mikä tehdään, tehdään laadukkaasti.

Uudet kotisivut on julkaistu. Niiden sisältä kertoo kaikessa yksinkertaisuudessaan yrityksen palvelutarjonnasta. Sivujen ilmettä ja sisältöä luonnollisesti kehitetään koko ajan. Lisäksi TriplaVee Oy tulee näkymään aktiivisesti sosiaalisessa mediassa.